Help! Hoe stellen we de gastenlijst samen? [deel 3]

Mira en Thijs gaan trouwen. Mira werkt en woont in Den Haag. Thijs werkt en woont in Barcelona. Maar met zo’n lange afstandsrelatie wordt een bruiloft plannen een hele logistieke uitdaging. Dat er een mooie witte bruidsjurk moet komen, daar heeft Mira als klein meisje al genoeg over kunnen fantaseren. Maar wat er nou verder allemaal bij komt kijken? Euhhh…iets met bomen in een bos? Dus schakelen ze de hulp in van Cynthia. En schrijft Mira over alle voorbereidingen van deze grootste en mooiste (want dat wordt het natuurlijk!) dag en neemt je helemaal mee tot en met deze (nu al) prachtige dag op 30 september 2022.


En dan ben je ten huwelijk gevraagd, start je met fantaseren over van alles en nog wat en dan wil je natuurlijk ook gelijk iedereen die je maar een beetje kent uitnodigen op je feestje. Da’s toch logisch? Dat doen we toch gewoon? Nah, dat bleek lastiger dan gedacht. Ook hierbij weer heel wat zaken om je vooraf over suf te piekeren… Want wat voor soort bruiloft gaan we organiseren? Wordt het een groot feest met iedereen erbij die je maar kan bedenken of kies je voor een intieme setting? En dan nog de serieuze vraag: wie “hoor” je allemaal uit te nodigen?


Op de laatste vraag was Cynthia heel duidelijk: volg vooral je gevoel en laat je niet leiden door verwachtingen vanuit je omgeving. Het is jullie dag. Natuurlijk begonnen we ook bij het samenstellen van de gastenlijst weer bij groot, groter allergrootst….super luxueus en alles erop en eraan. Dus hup van A tot Z, onze beide families tot aan de achterneven en -nichten aan toe, alle vrienden, collega’s, kennissen en toevallige ontmoetingen. Misschien wat naïef ja, maar beter groots en dan kansen gemist en mensen passeren. Eindresultaat: 165 mensen op de gastenlijst. Oef! Dat zijn veel gasten.


Dus zijn we er opnieuw voor gaan zitten. Weer een treetje terug in onze overtreffende trap. Nieuwe strategie: de trouwerij opsplitsen in twee delen. Ceremonie & Diner en in de avond het Feest. Dag-gasten zijn bij de ceremonie aanwezig, blijven natuurlijk eten en kunnen daarna los op het feest. De avondgasten komen alleen lekker feesten. Dus met die 165 mensen gingen we schuiven én schrappen. En geloof me, dat was echt niet leuk. Want wat worden de criteria? Zijn dit daggasten, of zijn dit toch meer avondgasten? Die neef van jou die ik maar één keer op de verjaardag van je oma heb gezien? De nichtjes die ik voor het laatst op Eerste Kerstdag 2015 heb getroffen? Dat oude vriendinnetje van jou ken ik helemaal niet. Ik heb de vriendin van jouw vriend nog maar één keer ontmoet, dus al onnodig dat zij mee komt toch? Dag, avond of maar helemaal schrappen?


Wat een klus! Nu snap ik dat dit een tijdrovende klus is, en Cynthia ons heeft gevraagd dit als een van de eerste taken op te pakken. Inmiddels zal ik met Thijs is een soort Tweede Kamer debat, waarbij je met (goed) onderbouwde argumenten de tegenpartij moest overtuigen van de terechte aanwezigheid van jouw bekende op jullie gastenlijst… En toen hadden we eindelijk onze lijst een beetje rond, gingen we toch weer twijfelen…


Maar, goed nieuws, we zijn rond! De eindconclusie: we hebben 75 daggasten en ‘s avonds komen er nog ongeveer 50 bij. En ik moet zeggen, ik ben trots op het eindresultaat.


Daarnaast hebben we nog een “back-up gastenlijst” gemaakt. Mochten we van gedachten veranderen of uitgenodigde gasten blijken niet te kunnen, dan kunnen we die alsnog uitnodigen. Pfff, dit doen we echt maar één keer in ons leven hoor! En voor iedereen die we niet hebben uitgenodigd, het spijt me! Dit is absoluut niet persoonlijk en we vinden jullie allemaal echt lief en cool. Maar een van ons heeft het debat verloren.


Volgende week gaan we samen met Cynthia langs onze trouwlocatie. Dan maken we het programma definitief en bespreken we alle details. Zin in! En uitaard neem ik jullie weer mee.